Etusivu / Ajankohtaista / Menestyvällä klinikalla toimintaa kehitetään koko ajan

Eläinklinikka Kurki on palvellut mikkeliläisiä eläinten omistajia vuodesta 1995 alkaen. Silloin eläinlääkäri Eeva Kurki-Huttunen aloitti työt toiminimellä.

Vuosien mittaan klinikka on kasvanut. Nyt töissä on neljä eläinlääkäriä ja viisi avustajaa.

Kahdeksan vuotta sitten yritys muutettiin osakeyhtiöksi ja Eevan puoliso Markus Huttunen tuli toimitusjohtajaksi.

”Haluamme tarjota hyvää palvelua kouluttautumalla ja ajanmukaisella tekniikalla”, Markus Huttunen toteaa.

Hän muistuttaa, että kehittämistä ja toiminnan tehostamista on aina. Eläinklinikka Kurjessa on yksi pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri ja toinen eläinlääkäri, joka parhaillaan tekee erikoistumisopintoja. Vahvaan osaamiseen panostetaan.

Eläinklinikka Kurjessa hyödynnetään järkevää tekniikkaa, Markus Huttunen korostaa.

Järkevä tekniikka käyttöön

Tekniikka on toinen kehittämisen painopiste.

”Se auttaa ja helpottaa monessa asiassa, mutta ei ole itsetarkoitus. Klinikalla eläinlääkärit ja hoitajat tekevät työn eläinten ja omistajien kanssa. Tekniikan pitää helpottaa tätä työtä. Rahaa siihen saa menemään vaikka kuinka, siksi mietitään, mitkä ovat sopivia laitteita juuri meille, meidän osaamisen tasollemme ja meidän kokoiselle klinikalle”, Markus Huttunen pohtii.

Tärkeään tekniikkaan Kurjessa on panostettu. Se ei kuitenkaan korvaa huolellista hoitoa. Huttusen puheessa korostuu moneen otteeseen laatu. Tavoite on aina hyvä eläimen hoito omistaja huomioiden.

Provet Punnituspiste aktiivikäytössä

Provet Punnituspisteestä kuultuaan Huttunen kiinnostui sen tarjoamista mahdollisuuksista eläinklinikan rutiinien helpottamisessa.

”Hyvä puoli siinä on mikrosirun lukeminen järjestelmään ja yhteys Kennelliiton rekisteriin. Kun klinikalle tulee koira, joka ei vielä ole meidän rekisterissä, tiedot voi hakea suoraan sieltä”, hän toteaa.

Avustaja Pirjo Bång toimii yleensä Kurjessa vastaanottotiskin takana. Hän pitää Provet Punnituspistettä hyvänä apuvälineenä, kunhan saa asiakkaat ymmärtämään sen käytön.

”Monesti ensikertalainen on huolissaan eläimestä, eikä esimerkiksi ymmärrä, että sirun voi lukea lattialla. Koiran ei tarvitse olla silloin vielä vaa’alla”, hän toteaa.

Hänen arvionsa mukaan täysin ilman apua Punnituspistettä käyttää ehkä 30 prosenttia asiakkaista. Määrä kasvaa sitä mukaa, kun se tulee asiakkaille tutuksi. Vakiasiakkaille sen käyttö on jo tuttua.

”Ja saanhan minä suuni auki, voin neuvoa”, hän hymyilee.

Eläinklinikka Kurjessa koko henkilökunta on koulutettu käyttämään Punnituspistettä. Se on yksi osa tekniikan käyttöönottoa: kun kaikki osaavat käyttää, laitteita myös käytetään.

Mitä tutummaksi Provet Punnituspiste tulee asiakkaille, sitä enemmän sen käyttö säästää klinikan henkilökunnan aikaa. Sirun tai painon käsin näpyttelystä tuleva virhemahdollisuus häviää.

Paikalleen ei voi pysähtyä

Eläinklinikka Kurjen tulevaisuudessa Markus Huttunen näkee jatkuvan kehittymisen.

”Meille tulee varmastikin uusia palveluja, joita ei nyt ole. Esimerkkinä voisi olla tähystysleikkaukset”, hän pohtii.

Hän pitää tärkeänä seurata alan kehitystä ja pysyä siinä mukana. Korkeatasoinen eläinklinikka pysyy bisneksessä mukana jatkossakin.

Kurjessa tehdään paljon eläinten hammashoitoja. Siinä on esimerkki asiasta, jonka kysyntä kasvaa koko ajan. Lemmikinomistajat tiedostavat, että eläimilläkin voi olla hammasongelmia ja niitä pitää hoitaa. Omistajien tiedon lisääntyminen tuo palvelulle kysyntää.

Huttunen pitää tärkeänä myös sopivien myyntituotteiden löytymistä hyllystä. Jos eläinlääkäri toteaa koiralla munuaisongelmia, on hyvää palvelua, että asiakas voi ostaa samalla käynnillä potilaalle sopivaa ruokaa.